Emilz busy dayy.

Tjenare bloggen, Gunne har tagit över kraften för skrivandet ikväll.
Emil håller på och finar till sin lägenhet, brudar som skitar ner hela tiden och bara drar sen på morgonens gryning så någon måste ju städa upp efter dom, aight? :P

Vad har jag gjort idag?.. absolut ingenting
Vad har då Emil gjort idag?.. bra fråga..

Men livet leker och skolan har börjat.. aush.. men man måste sysselsätta sig med något medans alla andra är i lumpen och leker mini gangsterz med plastpistoler och andra skaffar sig en framtid och jobbar in miljarder och sedan drar utomlands och däckar i polen på hotellet med 18 brudar liggandes på gräsmattan. Sånt är livet.. och de owns:D

Blomman har jag hört haft en riktigt lyckad kväll började med förfesten som sedan bar sig av till olles, med tillräckligt alkohol i sig vinglar han sig utåt för att få sig en nypa luft och lyckades hitta en litten soffa som stod bakom en buss i ett garage, det som dock hände efteråt bör höra till det oskrivna. Men strax där på kom det in ett par som också var rätt påverkade (forhoppningsvis) för dom började ha sex i hörnet brevid där han satt, (det var mörkt svårt att se saker) så han i shockat tillstånd sitter kvar och vet inte vad han ska göra, för dom hade inte märkt han och det skulle bli pinsamt om dom märkte att han satt dära medans dom bearbetade efter njutning, efter sexet blir väldigt högljut tar han sin chans för att ta sig där ifrån men samtidigt som han går ut ur garaget hör han hur det kommer folk och han panikslaget kastar sig under bussen och gömmer sig. Han lyckas dock ta sig därifrån obemärkt efter den obekväma upplevelsen...
----

En skön avslapningslåt..

Barcelona - Please Don't Go

/Gunne

Efter en massa svammel så måste det ju skrivas nått vettigt här :P

Veckan som gått har faktiskt varit rätt chill, vi har varit i Luleå på F21 (flygvapnet) och haft skjutövningar i stort sett hela dagarna. Kul till en början och vissa övningar men det blev långtråkigt tillslut. Vi har också haft två lektioner i närkamp, Krav Maga, "aggressivitet och vilja" är ledorden.

Jag orkar inte förklara närmare vad vi gjort i veckan, senaste inlägget tog typ över en timme att skriva och det har jag inte ork och tid till.

Iaf så kommer nog inte den här veckan bli lika chill, vi ska nämligen ut i skogen igen och sen till helgen har vi CBRN kurs så jag kommer inte hem förrän den 10 september. Känns drygt men jag hoppas det blir kul.

Även fast det har varit en lugn vecka så är man ändå helt slut när man kommer hem. Så helgen har varit lugn och fridfull, var och kollade på Matfesten igår ett tag med Sundberg och Pontus men vi drog ganska snabbt. Idag har jag inte gjort särskilt mycket heller, var in på stan och köpte sulor till kängorna och sen blev jag bjuden på mat på Matfesten. Oxfilérulle med beasås blev det, rekommenderas till nästa år :)

Att jag fortfarande är hemma än beror på att jag får skjuts till Boden av "Sundsvalls-pojkarna" är skönt att inte behöva åka 18.20. Dagen blir så mycket längre :)

Nu blir det alltså troligen ingen uppdatering förrän om två veckor men vi hörs väl då, på återseende :)

Här har ni Larsas nyaste låtar från singeln med samma namn som först låten:

Lars Winnerbäck - Jag får liksom ingen ordning

Lars Winnerbäck - Från kylan in i värmen

Och så en svängigare låt för er danssugna :P

Palemiger Spatzen - Harmonikatijd

"Ultima ratio regum" - Konungarnas sista argument

Då sitter man och skriver här igen efter 2 veckors uppehåll, att det inte blev någon uppdatering förra veckan berodde på att jag var lat och orkade rent inte skriva nått.
Förra veckan var en ganska lugn vecka också med en del föreläsningar och genomgångar. Bla så satt vi och lyssnade på en föreläsning om alkohol- och drogvanor ca 7 timmar, Prime For Life heter utbildningsmaterialet. Även om det var riktigt drygt så var det nog den bästa anti alkohol och drog föreläsning jag lyssnat på, det handlade inte om skrämseltaktik som många andra föreläsningar utan mer om att man ska lära sig att känna sina gränser och att det inte är "farligt" och dåligt att dricka alkohol bara man vet vart de olika gränserna går.

Förra veckan var vi och sköt för första gången också, riktigt kul. Först hade vi ju en kort genomgång och sen laddade vi magasinen. Man kände sig lite nervös innan och under de första skotten i och med att man visste om man gör någonting fel så kan det sluta lila men efter några skott så hade det släppt. Min skjutning gick rätt hyffsat och till och med ganska bra, sköt iaf godkänt och lite till i alla omgångar och jag höll mig till min tavla hela tiden också, vilket inte alla gjorde. :P

Sen kom fredag och efter den vanliga fredagsstädningen så skulle jag lämna av logementet för visitation åt Löjtnant Rödtott.. Hon är nog det befäl vi har som har hetast temperament och jag lyckades göra henne helt tokig :P
Först och främst så hade jag ingen aning hur man skulle lämna av logementet efter helgrutinen så när hon kom in så stod jag vid mitt skåp ett bra tag innan hon sa "Har du tänkt att jag ska stå här hela dagen eller ska jag gå ut och komma tillbaka när ni är klara" med bitter röst. Så skulle jag lämna av logementet genom att säga "Löjtnant, logement 33 klar för visitation" men det failade jag på 3 gånger innan det blev rätt. Jag glömde att ge order åt dom andra att gå upp i givakt och jag gick iväg innan hon sagt att jag fick bla. Så började hon med att visitera skåpen och när hon kom till mitt så frågade hon varför jag hade så mycket grejer i mitt skåp, vi skulle ha packat ner nästa allt egentligen, och medan jag förklara att jag inte hade alla grejer och jag tänkte göra det på söndag när jag kom tillbaka så hör man att det blir radiostörningar i radion, såna som kommer från mobiltelefoner, och jag tänkte bara det inte är min telefon. Men visst var det det och självklart hade jag inte stängt av ljudet heller så det skrattade ljudligt ur min telefon. Hon blev inte på bättre humör då kan jag säga. Jag förklarade att jag hade haft telefonen i skåpet hela dan och att jag glömt stänga av ljudet och medan jag gjorde det så började Cardegren och Fahlberg prata med varandra så hon vände sig om och SKREK "Manöver!!" åt dom. Jag fick då ögonkontakt med Cardegren och det såg ut som han skulle dö av skratt så jag kunde inte hålla mig utan började skratta Löjtnant rakt i ansiktet. OMG :P
Hon blev helt tokig och medan hon gick ut ur rummet så skrek hon en jäkla massa grejer och direkt hon hade stängt dörren så tittade Sandström in och frågade vafan vi hade gjort. De hörde ju att hon skrek på oss inne i rummet och så hade hon gått direkt till befälsrummet, genom korridoren där alla andra stod, stängt dörren och bara skrikit. Hon blev tokig.....
Själv tycker jag att det var kul men jag tror inte hon håller med :P

Veckan som har gått har vi tillbringat i skogen, en tung vecka med andra ord. Vi åkte iväg från kasernområdet efter lunch på måndag och när vi kom fram till är vi skulle vara så slog vi upp tälten och fixade allt runt omkring. Det var vi tungen att gör några gånger så direkt efter vi fått upp tältet var det bara att riva det. Måndagen var inte så jobbig egentligen men så kom tisdag. Vi hade stridsövningar i skogen från efter frukost till middagen viklet var riktigt kul, vi använde med lös ammunition för första gången.
Efter en välbehövlig middag så tänkte vi, fan vad skönt att ta det lugnt nu och typ "Hoppas vi bara har någon genomgång" men så blev inte fallet. Vi fick istället en karta med olika punkter som vi skulle gå till och självklart skulle vi ha på oss all stridsutrustning med packning, väger ca 22 - 23 kg totalt och sen var det bara att gå. Vi gick väl ca 2,5 timme och när vi nådde sista punkten, vilket var mitt ute i skogen, så sa Kapten "Här ska ni sova inatt, slå upp knäppetälten och försök somna så fort som möjligt för om ni inte är vid förläggningen där vi ha de stora tälten innan 06.30 imorgon så får ni ingen frukost.
Knäppetält är för er som inte vet typ en presenning som man spänner upp mot ett träd, den är liten och helst ska man ju få plats med allt man har med sig inne i "tältet" så att det inte blir blött om det regnar. Stämningen var inte på topp...

Vi tog oss iaf tillbaka på morgonen och fick frukost och efter det började vi gräva skyddsvärn och in och ut poster, det är i dom man ligger ifall fiender kommer och skjuter på en. Vi övade också hur man skulle agera som post i olika situationer. Fälthygien fick vi också en snabb genomgång efter middagen. Kan säga att man värderade ett "vanligt" tält ganska högt den kvällen/natten.

På torsdag morgon visste vi att vi skulle tillbaka till A9 för att vårda all materiell vi haft med oss och för att sova på kasern. Så vi klev upp tidigt för att hinna med att riva tält och allt på morgonen för bussen skulle komma och hämta oss kl 8, om vi inte skulle vara klara innan dess så hade vi tydligt fått veta att vi skulle måsta gå tillbaka.
Vården av all materiell tog fram till 15.00 ungefär och även fast matsalen låg 500 meter bort så var vi tvungna att äta frystorkad mat till lunch.
Efter dom hade visiterat allt och det var klart så pustade vi ut och längtade till duschen och till sängen men längta kunde vi göra ett tag till. Befälen pratade med tältgruppscheferna och de kom med hemska nyheter, vi hade fått en till karta och det vara bara ut och gå. Varje grupp hade en vagn där det låg 4 st frystorkade matpaket, 2 reflexvästar, vatten och inget mer. Vi fick välja om vi skulle dra med oss vagnen eller inte och som tur var så tog våran grupp med oss vagnen efter en stunds diskussion. Vi hade ju självklart all packning med oss så vi snörde den på vagnen och band fast Edström som "draghäst". Humöret och stämningen i våran grupp nu var inte bra, själv tyckte jag att det bara är att gilla läget men det var jävligt mycket gnäll och med tanke på vem som var våran gruppchef så blev inte stämningen bättre. Besserwisser, ego osmart är väl tre ord som passar ganska bra på henne.

Efter att ha gått säkert 1,5 timme så fick vi order om att äta middag, 4 stycken frystorkade matpaket på 12 personer. Inte så jätte mycket men som tur var hade jag tagit ett extra matpaket när vi åt lunch som jag hade i min väska så plötsligt hade vi 5 matpaket. Låter inte så mycket med det är stor skillnad. Jag hade också myglat med 3 stycken limpor från frukosten som jag hade i min väska, det var uppskattat :)
När vi hade ätit middag och vilat så att alla hade fått ny energi och accepterat att vi inte skulle få sova i en säng så blev det betydligt trevligare stämning. Vi fick nya punkter på kartan vi skulle gå till och när vi nådde den sista efter typ 1 timme så fick vi order om att slå upp känppetälten. Klockan var nu ca 22,30 så vi slog upp tälten och gick och la oss. Jag var den sista som gick och la mig och då var klockan 23,15.

01,00 kom Löjtnant Lindors och skrek att det "fiender" hade lokaliserat oss och att vi var tvungna att omgruppera. Var bara att packa ihop allt så fort som möjligt och sen började vi gå igen. När vi nått andra punkten på kartan så fick vi veta att vi var tillbaka till A9. Vi skulle alltså få duscha och sova i sängar.
Klockan 03.00 var vi tillbaka på A9 vi låste in vapnen och packade upp alla blöta grejer, sen duschade jag i minst 30 min så 05.15 gick jag och la mig. 06.30 blev jag väckt.
Resten av fredagen var lugn med två genomgångar man halv sov igenom och kl 18.30 var man hemma i Skellefteå igen.

Behöver jag ens säga att jag har tagit det riktigt lugnt i helgen... :P

Som pics på dårarna man måste stå ut med: :)

2 Stycken ihopsatta Knäppetält

Såg Ladder 49 igår kväll med Gunne, riktigt bra film, och efter det så la vi oss nere vid Manhemskajen och filosoferade. Det var längesen jag låg och tittade upp på stjärnorna så jag vet inte om det är vanligt med stjärnfall osv men vi såg 3 stycken "riktiga" stjärnfall och 7 stjärnor på upptäcktsfärd. Stjärnorna som var på upptäcktsfärd rörde sig långt och ganska sakta, någon som vet vad det beror på?

"I saw a falling star and I made a wish, I saw an other one and I made a list"

Nu är det säkert en massa felstavningar osv men jag orkar inte läsa igenom vad jag skrivit så det bjuder jag på :)

Kan tipsa er om att anmäla er till att få en invite till Voddler, det är fortfarande i beta stadiet och än så länge är det inte så många som har fått en användare. Själva programet kommer att funka ungefär som spotify fast för film. Har ingen det lilla jag läst så verkar det hitils se ut som en bra satsing och jag hoppas verkligen att det kommer att funka :)

Blir två låtar idag, börjar med en låt som skrevs till filmen Ladder 49.

Robbie Robertson - Shine Your Light
Mycket bra

Sen fortsätter jag med nån amatör-wannabe :P

Gunne - Fallin

PlayTheMusicLoud

Borta bra och hemma slappt...

Nu har man tillbringat sina första två veckor i det militära och hitils har det varit riktigt kul.
Eller att kliva upp 05.45 varje morgon för att bädda sängen, städa logementet osv för att till kl 07.30 vara klar med allt och ha käkat frukost har varit jobbig nu i slutet, det tar på.. :P
Första kvällen gick man och la sig riktigt tidigt, tror inte klockan var mer än 22.00, i och med att ingen hade hunnit börja bekanta sig med varandra. Där emot var det bara första kvällen resten av kvällarna har vi antingen haft fullt upp med grejer, bland annat sytt....;/, eller suttit och spelat kort fram till 00.00 på kvällarna,

Egentligen så tycker jag inte att det är så jobbiga grejer vi gör, trodde det skulle vara mycket hårdare, men man är ändå slut på kvällarna i och med att man håller igång hela dagarna.

En rolig grej, tycker jag iaf :), var att jag är en av dom som är bäst fyskiskt :) Vi gjorde ett styrke- och bibtest och på styrketestet fick jag 439 poäng och målet kravet är att man ska ha över 175 poäng när man muckar, det kanske inte säger så mycket egentligen men det var inte allt för många som fick över 400 poäng. Sen var det bibtestet och där sprang jag till nivå 12.2 sen gav jag upp. Vi var uppdelade i två grupper som sprang pga att alla inte rymdes och jag var sist kvar i min grupp, det är ju riktigt tråkigt att springa bib och när man inte har någon att "tävla" mot så blir det ännu tråkigare.
Iaf så var det dags för den andra gruppen och han som sprang längst i den gruppen nådde nivå 12.6, så det sög för jag hade nog haft orken att springa mot han. Men jag blev nöjd av på mig själv ändå, med tanke på att jag stort sätt bara vilat mig i form det senaste halvåret :P
Jag kom iaf i den högsta fysgruppen med 7 st andra, vi är runt 65 pers totalt :)

Vi har fått böra pilla lite på vapnet också, AK-5C, även om vi inte fått skjuta än så tycker jag att det har varit rätt kul. Vi har fått lära oss att plocka isär och sätta ihop den och sen har vi övar mycket på olika skjutställningar och hur man hanskas med vapnet.

Som sagt så tycker jag inte att vi har haft det så fysisktansträngade än, det som har varit jobbigast var vandringen till skjutbanan. Det var varmt ute då och vi hade på oss, förutom uniformen och t-shirt, kroppsskydd och stridsväst + vapnet och med det så gick vi totalt 7-8 km.

Nu till veckan skulle få testa på att skuta med AK-5:an, det kommer bli kul, och nästa vecka ska vi tillbringa ute i skogen, också kul tror jag :)

Imorgon kväll bär det av till Boden igen, det värsta med allt som har med lumpen att göra är bussresan. Jag hatar verkligen att åka buss, det går inte att sitta bekvämt på något sätt och sen tar jämt resan typ dubbelt så lång tid som det skulle ha gjort med bil. Jag hatar buss.....

Ikväll har jag varit och spelat samba på ett bröllop, samba på ett brölopp?, jopp :)
Var Torstens, ledaren för sambabatterian (gruppen), dotter som gifte sig. Märker att man inte håller i en klubba så ofta, vi spelade kanske 15 min och på den lilla stunden så hande jag lyckats få en blåsa på fingret, Fuck.....

Jag får tacka för mig för den här gången. Det kommer nog bara bli uppdatering här en gång i veckan nu, när jag är hemma i Ske-å. Det finns datorer och låna där vi käkar kvällsfika men som kommer jag mest troligt inte att använda speciellt mycket.

Gokväll på er :)

Sjuk men kul :D
Dear Sister

I och med att det verkar funka riktigt dåligt att lägga upp en video från Ebaumsworld här så får ni länken här...

Gillar låten i klippen :)