Probably the best blogg in the world :)

Då är man hemma igen, har varit i Lillholmträsk i helgen och vilat upp mig :)

Vad har hänt i Boden de två gångna veckorna då?

Första veckan var ju en fältvecka där vi bodde i tält från måndag till torsdag, tur som vi hade så var det rätt bra väder. Dock så var det lite regn och jag vaknade en morgon av att det droppade vatten i ansiktet på mig...
Det fanns helt klart björn i området för i närheten av vårat tält så hittade vi 5 björnbajsar, man ska ju vara tuff millitär nu men man var inte så jätte tuff när man gick ut för att skita mitt i natten och man hörde det knaka inifrån skogen :P

Vi hade skjutövningar nästan hela dagarna och förutom en massa skjutande med AK-5:an så fick vi även prova Pansarskott. Det som är tråkigt med Pansarskotten är att det bara är övningsvapen, så istället för att skjuta med skott som kan spränga bort en bil så sköt vi 9 mm kulor. Inte lika manligt men ändå kul :)

Dom gav oss också en liten kurs i överlevnad om vad man kan äta osv om man går vilse eller måste leva ute i skogen utan mat. Så vi gjorde tallbarste, granbarrste, lavte, blåbärste osv, smakade väl inge vidare....

En grej som var lite kul var att Kapten råkade gå på en av våra larmminor mitt i natten när han skulle komma och överraska oss med att skjuta hejvilt. Sergeanten hade glömt berätta att vi hade satt ut larmminor så Kapten blev visst ganska chockad :)

Självklart var vi ju tvungna att gå hem men dom skulle väl reta oss lite för det kom en buss att hämta oss på torsdagen där vi hade tältat och började köra mot A9. Men bussen körde förbi A9 och fortsatte ungefär 5 km längre bort och släppte av oss där. Så det blev en promenad på torsdags kvällen hem till kasern med full stridsutrustning och grymt trasiga kängor. Mina kängor hade gått sönder under veckan och man såg tårna på båda skorna och på den högra hade halva sulan också lossnat så när man gick var sulan "dubbelvikt" bak i hälen, om nu någon fattade vad jag menade :P

Helgen hade vi som sagt CBRN-utbildning och vi fick gå in i ett rum fyllt med tårgas. Det sved rätt jälva bra i nacken efter man varit i rummet kan jag säga och när vi kom tillbaka till kasern var jag ju så smart att jag blåste ur filtret i gasmasken inne i logementet så jag hostade och nös konstant i ungefär 5 min :P
Vi hade också brandutbildning så vi fick leka lite med eld, alltid kul :D Det som brinner på bilderna är en blandning av Napalm och flygfotogen.

Under CBRN-utbildningen så blev vi lurade att vi skulle "skjuta" en Autoinjektor i låret. Löjtnant sa att det var övningsinjektorer med koksaltlösning i och för att vi skulle veta hur det kändes så skulle vi alla vara tvungna att "skjuta" en i benet. Alla trodde på henne och men såg på många att de blev grymt nervösa och rädda, en av tjejerna började till och med att snyfta. Iaf så skakade vi injektorn, drog ut säkringen och satt den mot låret och så började Löjtnant räkna ner från tre, för vi skulle ta den samtidigt allihop. 3, 2, 1, total tystnad sen sa nån "Min funkade inte" och nån annan "Det känns ju ingenting".
"Vet ni du varför det inte känns nått? Det är ju bara en övningsattrapp", Löjtnant. :P
Haha, alla trodde och var inställda på att vi skulle få en 3 cm nål rakt in i låret... Skönt att slippa det :P

Veckan som gått har tillbringats åt hur vi ska agera och vilka rättigheter man har när man är skyddsvakt. Det har alltså varit både teori och praktik, mycket intressant och kul :)
I teorin har det alltså varit mycket juridik och i praktiken har vi gått igenom hur man använder en batong på ett bra sätt och hur man tar ner och sätter handfängsel på en "bråkstake", kul :D

Kvällarna har vi varit lediga så i fredags var vi ut på krogen och drack några bärs, Olivers hade nån "Höst kick-off" så som sålde Carlsberg Export för 19:-. Lördagen for vi ett gäng och badade på Nordpolen men det blev ett riktigt intensivbad för vi kom dit en halvtimme innan de stängde av bassängerna. Bubbelpol och bastu är (nästan) aldrig fel :)


Nu till veckan blir det bla sjukvård och så ska vi få veta helt och hållet vilken befattning vi kommer få. Jag känner mig rätt säker på viken roll jag kommer få men man ska inte vara alltför säker, det är ju Kapten som bestämmer i slutändan.

Pics:








Trasiga skor var absolut nått jag hade under första veckan så här har ni den mest kända (?) låten om ett par trasiga skor :)

Cornelis Vreeswijk - Somliga går med trasiga skor




Och sen en trevlig låt som vi pumpade under fredagsstädningen :)

Blue Lagoon - Call From Babylon, remix





PlayTheMusicLoud

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0