"Kolla en mobbad pall" "A, asså..."

Blir ett kort inlägg idag, har inte ork nog att sitta och skriva :P

Måndag och tisdag ägnades åt att göra klart skyddsvaktutbildningen, med ett teoretiskt och två praktiska prov. Första praktiska provet var att vi skulle stå som skyddsvakt och så skulle vi agera så bra som möjligt i scenariot som utspelade sig. Var bla fyllon, efterbliven 20-åring och en kille med pistol som ville in på området, och om det är någon som skulle tro att de hade dragit dit riktiga fyllon och en efterbliven 20-åring så var det inte så utan några av oss spelade en roll :P
Andra praktiska provet var ett skjutprov och ett mycket enkelt sådant. Var en stor kvadrat och två helfigurer man skulle träffa med en kula var på ca 20 meter utan något direkt tidskrav.

Båda praktiska proven fick man veta att man klarade direkt men teoretiska har Fenrik inte rättat än så man får väl veta till veckan om man blev godkänd.

Onsdag och torsdag har vi haft sjukvårdsutbildning, grymt tråkigt men bra att kunna. Har gått HRL-kurs 4 gånger tror jag det är och dom går igenom ungefär samma grejer i sjukvårdsutbildningen men lite mer ingående.

På fredagen var det dags för Garnisonsmilen, en mils löpning alltså, sprang in på 44.47 min och med tanke på att det var första gången jag sprang så pass långt är jag rätt nöjd. Men det blev dock hela 8.26 min efter den som kom först i min klass, det är dåligt :P
Blev trea i plutonen och på plats 122 av totalt 538 i min klass. Det kändes som man skulle ha kunnat ta i lite mer i början men jag vågade inte öka pga av att jag inte visste hur mycket jag pallade. En bättre start hade inte heller varit fel, stod och fipplade med telefonen och hörlurarna så jag hamnade bland de sista. Små grejer som kunde ha gett en bättre tid och möjligtvis en vinst i plutonen, för där skiljde det bara ca 1 min mellan mig och Olsson, men aldrig en vinst i hela loppet :P

Veckan som kommer tror jag kommer att bli riktigt intressant och kul, vi ska ha en massa skjutövningar, se stridsförevisnigar när bla minor sprängs osv, testa night vision, kasta handgranat mm :)
Och på måndag ska vi som går en befälsutbildning få lyssna på en gammal gubbe som var befäl i Finska Vinterkriget som ska berätta om hur det är att leda en trupp i skarpt läge.
En annan trevlig sak med veckan är att vi ska få bo i baracker istället för tält :)

Nu ska jag snart bege mig mot Boden men först ska jag klinka lite på Herr Gura. Blir lite spelande nu när man är borta hela veckorna så det gäller och passa på när man är hemma.

Just de, vi har fått veta vilken befattning vi ska ha nu och jag blev som väntat befäl över lastbilschaufförerna, ett gäng av 7 dårar :P






Panic! At The Disco - Nine in the afternoon
Rätt skum musikvideo men en skön låt :)




PlayTheMusicLoud

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0