Pirater....

Att rättegången mot männen bakom The Pirate Bay, Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm Warg, och Peter Sunde Kolmisoppi startade igår borde inte så många ha missat. Det finns rätt mycket att skriva om det men det orkar jag inte. Jag hoppas på en friande dom, vilket det borde bli.

Hur än det kommer att sluta så kommer de inte få stopp på varken The Pirate Bay eller iligal fildelning överhuvud taget.

IPRED-lagen kommer garanterat att skrämma folk om den nu går igenom men om alla forstätter med som dom gör idag kommer det fortfarande vara liten riska att åka fast. Håller man sig bara till privata trackers med bara invite-medlemskap så är risken ännu mindre.

En tjänst lik Spotify fast för serier och film tror jag skulle vara bra för alla parter men det kommer att ta ett bra tag innan filmbranschen inser det.



Det sjukaste med The Pirate Bay rättegången är att de åtalat Carl Lundström

 "Rättegången syftar till klargöra Lundströms roll i The Pirate Bay. Står anklagad eftersom hans webbhotell Rix Port80 har levererat internetuppkoppling till fildelarsajten. Kan dömas till två års fängelse. Nekar till brott."

Jag håller med en kommentar jag läste i ett forum:

"Vänta nu, är snubben åtalad för att ha sålt bandbredd till en sida som i sin tur länkar till diverse material som vissa användare sedan har brutit mot upphovsrättslagen genom att ladda ner?

Vadå långsökt, det är väl ungefär som att åtala en snöröjningsfirma för att de plogade en väg som någon sedan har kört för fort på. "

Hoppas som sagt att de går fria och en utveckling av tjänster från företag sker så att man på ett lika enkelt sätt som nerladdning kunna få tillgång till film/serier i högupplöst kvalité för en rimlig kostnad. Då skulle jag börja fundera på att sluta med nerladdningen, till dess håller jag piratflaggan i topp.


En gammal goding, Kreti och Pleti - Hymn till warezhavet





PlayTheMusicLoud

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0