*.*.*

Lugn vecka

Igår hade vi heldag med ADR (farligt gods) på skolan och idag har vi varit på brandstationen på en brandskyddsutbildning som innefattade både teoretiska och praktiska övningar.

Imorgon är det en timmes ADR lektion och sen projektmässa resten av dagen, jag kom fram till att jag inte orkade stå där med mitt projektarbete.

På torsdag ska vi upp till brandstationen igen på första hjälpen utbildning och efter det är det lov.


Någonting helt annat:
Jag gjorde en veckas praktik på brandstationen i åttan tillsammans med 7 st andra killar och det tror jag är den roligaste praktiken jag varit på. Det var en hel del teori men vi fick också testa på en hel del grejer, bla rökdyka med full utrustning (ca 15 kg) i ett kolsvart rum. Den enda ljuskällan man hade var en ficklampa och rummet var så rökfyllt att man inte såg längre än ca 40 cm framför sig när man lyste med ficklampan. Samtidigt skulle vi då rädda en docka som vägde runt 70 kg, jobbigt med kul. Vi fick också släcka en brand inne en "lägenhet", containrar de hade möblerat, osv

Brandman är ändå något jag skulle kunna tänka mig att bli, de har inte så jätte bra lön och måste vara med om en del otäcka grejer, men jag tror det är ganska trevligt jobb annars. Mycket fysiskt arbete, ganska fria dagar (så länge det inte är någon utryckning dvs), en hel del roliga övningar och möjligheten av att rädda liv.


Brandsta City Släckers - Kom Och Ta Mig





PlayTheMusicLoud

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0